خوابگاه‌نوشته‌ها

خوابگاه‌نوشته‌ها

تا ۷ سال قبل برای من فقط یک "هم" معنی داشت و آن هم هم‌وطن بود! می‌فهمیدم که در غربت چقدر وطن می‌تواند بشود نقطه‌ی مشترک و پیدا کردن یک هم‌وطن چقدر می‌تواند لذت‌بخش باشد! از وقتی خوابگاهی شدم، "هم"های جدیدی برایم معنا پیدا کرد!شاید برای کسی که زندگی خوابگاهی را تجربه نکرده باشد، "هم اتاقی" هیچ مفهومی نداشته باشد!می خواهم اینجا خاطرات "هم اتاقی" بودنم را بنویسم...

بایگانی
پیوندها

نهج البلاغه‌خوانی#۱۰#خطبه‌ی ۲۳۴م(خطبه‌ی قاصعه)

يكشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۳۷ ب.ظ

آیا نمی‌‏بینید که خداوند چگونه او(شیطان) را به سبب تکبرش حقیر ساخت و به سبب بلندپروازیش پست و بی‌قدر نمود و در دنیا مطرودش ساخت و در آخرت هم به عذاب آتش گرفتار خواهد نمود ؟

 

 

خداى سبحان ، آفریدگان خود را به بعضى چیزهایى ، که از اصل آن بى‏‌خبرند ، مى‏‌آزماید ، تا فرمانبرداران از نافرمانان جدا شوند و آنان را از لوث خودکامگى و گردنکشى پاک دارد و تکبر و خودپسندى را از آنان دور گرداند . پس ، از آن معاملت که خداوند با ابلیس کرد عبرت گیرید . آن همه اعمال نیکویش را باطل گردانید و آن همه سعى و کوشش او را بى‏‌ثمر ساخت . ابلیس شش هزار سال خدا را عبادت کرد ، حال از سالهاى دنیا بود یا سالهاى آخرت کس نداند ، ولى یک ساعت تکبر ورزید . بعد از ابلیس چه کسى ممکن است که از اینگونه نافرمانیها در برابر ذات احدیت در امان ماند ؟هرگز خداوند انسانى را به بهشت نمى‏‌برد که مرتکب عملى شده باشد که ملکى را به سبب آن از بهشت رانده است . فروتنى را چون مرزدارانى میان خود و دشمن بگمارید ، یعنى میان خود و شیطان.

 

 

مبادا که مال و فرزند را ترازوى خشم و خشنودى خداوند پندارید ، در حالى که ،

ندانید که اگر توانگرى و قدرت عطا مى‏‌کند ، چیزى جز آزمایش شما نیست . خداى سبحان فرماید : « آیا مى‏‌پندارند که آن مال و فرزند که ارزانیشان مى‏‌داریم . براى آن است که مى‏‌کوشیم خیرى به آنها برسانیم ؟ نه ، که آنان در نمى‏‌یابند . » 

 

 

اگر خداى مى‌‏خواست بیت الحرام خود را و پرستشگاههاى بزرگش را در میان باغها و نهرها قرار مى‏‌داد و در جایى که زمین نرم و هموار باشد ، در مکانى پر درخت و درختان سرشار از میوه . در میان خانه‏‌ها و عمارات بسیار و روستاهاى به هم پیوسته .

در میان گندمزارهاى قهوه‏اى رنگ و اراضى پرباران و باغستانهاى خرم و راههاى آباد . در این حال ، پاداش اندک بود ، زیرا رنج سفر اندک بود . اگر بنیانى که کعبه بر روى آن ساخته شده و سنگهایى که دیوارهایش را برآورده ، زمرد سبز و یاقوت سرخ و نور و روشنى بود ، از دودلیها و تردیدهایى که در سینه‏ها جارى کرده مى‏‌کاست و سعى و کوشش شیطان را از دلها دور مى‏‌ساخت و اضطراب و نگرانى را از قلب مردم مى‏‌زدود . ولى خداوند بندگانش را به گونه‌‏گونه سختى مى‏‌آزماید و به انواع مجاهدتها به بندگى وامى‏‌دارد . و به کارهاى ناخوش آیند امتحان مى‏‌کند تا تکبر و خودپسندى را از دلهایشان بیرون کند و خوارى و فروتنى را جانشین آن سازد .

 

 

خداوند بندگان مؤمن خود را از دامهاى شیطان نگه مى‏‌دارد ، به نمازها و زکات‌ها و مجاهدت‌ها در گرفتن روزه در روزهایى که واجب است . تا جسمشان آرامش یابد و در دیدگانشان خشوع آشکار شود و در نفسهاشان فروتنى پدید آید . و آتش شهوت در دلهاشان فروکش کند و کبر و نخوت از آنان دور شود . زیرا در نماز است که به تواضع چهره‌هاى نیکو به خاک مى‏‌آلایند و براى اظهار خردى ، اعضا و جوارح بر زمین مى‏‌سایند و شکم‌ها در روزه‏‌دارى ، از روى خضوع ، به پشت مى‏‌چسبند . و در زکات است که ثمرات زمین و غیر آن به مستمندان و مسکینان داده مى‏‌شود.

 

پ.ن: این خطبه در مورد شیطان هست و نافرمانیش... و به شدت روی تواضع در برابر تکبر تاکید می‌کنه...

 

 

 

  • مهسا -

نظرات  (۱)

آن قسمتی که امیر بیان می دارند: رگز خداوند انسانى را به بهشت نمى‏‌برد که مرتکب عملى شده باشد که ملکى را به سبب آن از بهشت رانده است .
تن آدم را می لرزاند
پاسخ:
دقیقا خودم هم از  همون قسمتش خیلی متاثر شدم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">